måndag 14 maj 2012

Svensken har störst whiskyintresse i världen

En studie som nyligen gjordes av William Grant & Son, visar att svensken har ett stort intresse för whisky jämfört med konsumenter i övriga världen. Studien bygger på 200 rapporter som har gjorts bland konsumenter runtom i världen under 2005-­‐2010. Svenskar vill inte bara smaka på skotsk whisky, utan även lära sig mer om dryckens historia och tillverkningsprocess. Dessutom har vi gärna upp till tio olika whiskysorter hemma.
Grant’s whisky världskarta är baserad på Grant’s studie och visar hur whisky vanorna ser ut runt om i världen. Här syns skillnaderna mellan olika kulturers smak, vanor och uppfattningar -­‐ när det gäller att dricka skotsk whisky.
Studien visar att det fortfarande är mest män som dricker whisky runt om i världen, men det finns en växande trend bland kvinnor att välja skotsk whisky. I Frankrike och Ryssland är fördelningen mellan män och kvinnor mer jämn än i exempelvis England. Skotsk whisky är en av världens favoriter.
- Det förvånar oss inte att svenskar är så intresserade och kunniga om skotsk whisky. Skotsk whisky är en av svenskarnas favoritdrycker, säger Oscar J-­‐T Holm, William Grant & Sons Nordic AB
Svensken har tio olika whiskymärken hemma
Grant's' whiskykarta visar att sättet att servera whisky varierar :
I Sverige har whiskydrickaren mellan 8-­‐10 whiskymärken hemma. Det visar på ett djupare whiskyintresse än i övriga världen.
I Frankrike ser man whisky som en lugnande dryck, en dryck att koppla av med. Fransmännen har upp till fem olika whiskymärken, helst skotsk whisky, som han väljer mellan.
I Tyskland och Storbritannien anses skotsk whisky vara en dryck som man njuter av med vänner efter middagen.
I Brasilien, Libanon och Ryssland ställer man gärna fram whisky på bordet i sociala sammanhang.
I
Venezuela, Kina och Italien
ses skotsk whisky som en fin gåva och där är whisky status.
I
USA serveras skotsk whisky ofta som en cocktail, mycket tack vare att den uppfattas som en social dryck .
Skotsk whisky är en av världens favoriter när det gäller whisky. Den dricks i över 180 länder runtom i världen. Blended whisky står för 92,5% av den totala försäljningsvolymen.
William Grant & Son studien bygger på William Grant & Sons globala whiskey forskning (2005-­‐10) bland konsumenter. Över 200 rapporter ingår i Grant’s World Whisky karta. Kartan är en sammanställning av konsumentforskning på uppdrag av William Grant & Sons Ltd och genomfördes av The Insight Connection i november 2010. Forskningen omfattar en omfattande översyn av William Grant & Sons totala konsumentforskning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar