torsdag 21 november 2013

En lunch med David G Robertson och Dalmore

The Dalmore Constellation Collection

Då har man lunchat för första gången på Grand Hôtel och bara det var en upplevelse i sig och som man nog skulle kunna skriva en hel bok om. Jag erkänner villigt om att jag kände mig lite vilsen till en början, men jag kan absolut vänja mig vid situationer liknande denna.

The Dalmore har producerat enastående single malt whisky sedan 1839 och grundades 1839 av Alexander Matheson. I nästan ett sekel drevs whiskydestilleriet av familjen Mackenzie. Mackenzies inflytande på destilleriet är fortfarande påtagligt i dag, där det kronhjortshuvud tagen från Mackenzies familjevapen pryder varje flaska av Dalmore. The Dalmore Distillery ligger i Skottland vid viken Cromarty Firth med en underbar utsikt över Black Isles

Varken Tommy eller jag visste väl inte vad vi kunde förvänta oss av en presslunch med David G Robertson och Dalmore. Väl inne på Grand så blev vi väl mottagna av personal från Arcus Sweden AB som hälsad oss välkomna och visade oss in i salen. Väl där så fick vi ett glas Champagne i väntan på David och efter det, lunchen.

David G Robertson, Rare Whisky Director, har över 20 års erfarenhet i branschen och är i dag en av de mest framgångsrika inom whiskyvärlden. 2006 tillsattes David som Innovation Director i whiskyföretaget Whyte & Mackay och tillsammans med whiskynestorn Richard Paterson, Master Blender, har David lagt grunden för att The Dalmore återtagit sin plats vid honnörsbordet av single malt.

Vi slog oss ner vid lunchbordet för att lyssna på vad David har att berätta för oss och vi lyssnar gärna. Under hans anförande så noterar jag de 4 whiskyglasen som redan stod framme och påfyllda med whisky och man kunde inte riktigt låta bli att undra.. David säger, - Tillsammans med mitt team arbetar jag för att skapa whisky som är så briljant att den förtjänar att bära Dalmores varumärke. Jag är väldigt glad över att vara i Sverige, få möta whiskyälskare, och prata om Dalmores resa! Dalmore har tagit fram några av världens mest värdefulla whiskysamlingar och är nu aktuell med Constellation Collection som innehåller 21 flaskor och som är värderade till 1,8 miljoner kronor.

Spännande, David berättar om vad vi har i glasen framför oss och han låter oss börja med en Vintage 1990 Cask 18 på 56,5% och det var då inte illa för att vara den första i raden att prova. Dessa, 777 flaskor, har först legat på Amerikanska ekfat i 19 år för att sedan avsluta med 2 år i Oloroso Sherryfat. En väldigt fruktig whisky som man gärna suger länge på. Medans jag sjunker in och njuter så hör jag någon, långt borta, säga,  and now to the second whisky! 

Här gavs det ingen tid till njuta och förklaringen är väl kanske den att många är här på lunch från sin ordinarie arbetsplats lunch, så då tar vi den andra då.Vintage 1981, men tyvärr skrev jag inte ned det för någon sade att det stod att läsa i material som vi skulle få senare, men det finns fler från samma år och då är det inte lätt. Nästa whisky, en Vintage 1979 Cask 1093 på 58,9%, var för mig lunchens absoluta favorit. Den har legat hela 33 år på Sherryfat, en helt fantastisk whisky. Jag gillar när det är lite stickigt till en början, det är som om whiskyn vill retas lite. Lunchens sista och äldsta whisky blir Vintage 1969 som jag heller inte tog notis om vilken det var. Jag tror dock att det var Cask 14 på 45,5%. Jag tyckte nästan lite synd om denna som kom efter -79:an


Sen blev det äntligen mat och vi bjöds på Hängmörad biff med rödvinssås och citrontimjanrostade rotfrukter. Till detta bjöds det på ett riktigt gott rödvin. Avslutningsvis så fick vi kaffe och till det bjöds det på Chokladtryffel. Utsökt! Efter maten så var det många som hade bråttom iväg, tråkigt för dom, men vi kunde sitta kvar och smälta allt detta goda. Jag måste ge all personal som jobbade kring "lunchen" några berömmande ord; Snyggt, smidigt och elegant!


Jag kan inte riktigt släppa denna Vintage 1969 som helt kom bort i slutet innan lunchen kom in. Visst, det är fantastiskt att få vara med om en presslunch som denna och jag kan tänka mig att det är viktigt för företagen som vill ha ut sin produkt på marknaden osv. Men ändå, tänk så dyra droppar i glasen och så sitter man där som whiskyälskare och ser att en del av de inbjudna knappt smakar på det de fått tilldelats....


av Peter Allansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar